تجربه زندگی با نوزاد تازه متولد

تجربه زندگی با نوزاد تازه متولد

اگر از آن دسته مادرانی هستید که در انتظار اولین فرزند خود هستند. ممکن است در روزهای آخر بار داری استرس و نگرانی دو چندانی داشته باشید. شما تجربه زندگی با یک نوزاد تازه متولد شده را نداشته اید . شاید تا به حال حتی نوزاد یک روزه را هم از نزدیک ندیده باشید. همین ها کافی است تا استرس بگیرید.

حتی اگر فرزند دوم یا سومتان را هم باردار باشید. باز ممکن است این استرس دست از سر شما بر ندارد. چرا که هر فرزندی دنیای جدیدی با خودش به همراه می آورد و ممکن است شما این روزها را فراموش کرده باشید و با وجود تجربه ای که دارید، نیاز به کمک داشته باشید.

تجربه زندگی با نوزاد تازه متولد

تازه والدین ها سوالات فراوانی در مورد تجربه زندگی با نوزاد تازه متولد شده خود دارند که گاهی لازم است حتما جواب آنها را بدانند. وجود یک نوزاد در خانه بسیار هیجان آور و دوست داشتنی در عین حال نگران کننده است. مراقبت از یک نوزاد تازه وارد برای والدین یک تجربه تازه است. مهم نیست که شما چه قدر آمادگی دارید ، مهم این است که بتوانید نیازهای نوزاد خود را به خوبی برآورده سازید.

نکته مهم این است که اگر می خواهید والدین موفقی در امر مراقبت از نوزاد خود باشید ، بهتر است جواب سوالات خود را قبل از زایمان یا قبل از اینکه بیمارستان را ترک کنید از پزشک کودکان یا پزشک و پرستار خود بپرسید

۱. چگونه کودک ام را از خطر سندرم مرگ ناگهانی محافظت کنم؟

کارشناسان در امر مراقبت از کودک می گویند که بهترین راه مراقبت از نوزاد از مرگ ناگهانی این است که همیشه او را به پشت بخوابانید. میزان مرگ ناگهانی نوزادان با این کار به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

۲. اولین معاینه نوزاد پس از ترک بیمارستان چه زمان باید باشد؟

در اولین ویزیت کودک چه اتفاقی می افتد؟ بسیاری از پزشکان اولین چکاپ نوزاد را ۲ هفته بعد از تولد توصیه می کنند. به خصوص اگر این نوزاد فرزند اول خانواده باشد. شما حتما باید در مورد واکسیناسیون و آزمون های غربالگری اولیه نوزاد سوال کنید. همه نوزادان لازم است به طور روتین در سن ۲ ماهگی مورد بررسی قرار بگیرند.

۳. چگونه باید از طناب نافی فرزندم و محل ختنه نوزاد مراقبت کنم؟

پزشک کودک حتما در مورد چگونگی مراقبت از بند ناف و محل ختنه نوزاد به شما دستورات کافی خواهد داد. او همچنین به شما توضیح می دهد که چگونه از عفونت جلوگیری کنید. نکته مهمی که باید بدانید این است که همیشه قبل از تعویض پانسمان محل ختنه یا تمیز کردن بند ناف دست هایتان را کاملا بشویید.

۴. نوزادم به چه میزان خواب نیاز دارد و چه قدر خواب برای او زیاد محسوب می شود؟

خواب نوزادان در روزهای اول پس از تولد بسیار زیاد است اما به تدریج و با افزایش سن خواب شان کم می شود. نوزادان معمولا بعد از حمام کردن بیشتر می خوابند. در چند هفته اول نوزادان در حدود ۱۷ تا ۱۸ ساعت در روز می خوابند؛ این عادت در حدود ماه سوم به ۱۵ ساعت در روز می رسد.

ولی حداقل در دو ماه اول تقریباً هیچگاه در یک نوبت بیش از سه تا چهار ساعت ، خواه در طول روز یا شب ، نمی خوابند. این بـدان معناسـت که شما نیز بیـش از این نمی توانید بی وقفه بخوابید. در طول شب ، شما باید بیدار شده به نوزاد شیر بدهید و پوشک او را عوض کنید و در طول روز با او بازی هم خواهید کرد. در حالی که بسیاری از نوزادان در حدود ۸ هفتگی تمام شب را میخوابند بعضی دیگر تا ۵ یا ۶ ماهگی به این مرحله نمی رسند. از همان ابتدا ، شما با آموزش دادن به نوزادتان می توانید عادات خوب خواب را در نوزادتان به وجود آورید.

۵- بهترین دما برای اتاق کودک چه دمایی است؟

بچه قبل از تولد در حرارت ثابتی ، درون رحم قرار داشته است و تغییر ناگهانی درجه حرارت را دوست ندارد .دمای اتاق بایستی مناسب ـ نه سرد و نه گرم ـ باشد .در صورتی که اتاق دارای کولر یا تهویه مطبوع می باشد ، بایستی کودک را با یک ملحفه یا پتوی سبک پوشاند .
مشکلات جدی می توانند در صورتی که دمای اتاق به طور ناگهانی افت کند ، به وجود آمده و این امر در صورتی که طفل در خواب باشد ، خطرناک تر است .بنابراین در آب و هوای سرد ، کیسه خواب برای بچه بسیار مناسب می باشد .

۶. هر چند یک بار باید نوزادم را تغذیه کنم؟

نوزادان معمولا وقتی گرسنه می شوند برای شیر خوردن از خواب بیدار می شوند و نیازی به بیدار کردن آنها نیست. بسته به اینکه شما با شیر خود نوزاد را تغذیه می کنید یا شیر بطری ، ممکن است سوالات زیادی در این زمینه داشته باشید.
سعی کنید حتما در بیمارستان و قبل از ترخیص سوالات خود را از پرستار کودک تان یا مشاور بپرسید. شیر مادر بهترین و کامل ترین شیر برای نوازد است و بهتر است برحسب نیاز به او داده شود. شیر مادر نوزاد را از عفونت ها یا بیماری های قابل انتقال دیگر محافظت می کند.

۷. چه زمانی باید نوزاد را به حمام ببرم؟

نوزاد معمولا در بدو تولد شسته داده می شود. اما پس از تولد نباید نوزاد زیاد حمام برده شود ، چرا که ممکن است سبب التهاب پوستی شود.

۸. چگونه متوجه شوم که نوزادم مبتلا به زردی شده است؟

همه نوزادن زردی خفیف را تجربه می کنند ، چراکه هنوز کبد آنها تکامل کافی را پیدا نکرده است. زردی در نوزادان اگر مورد توجه قرار نگیرد موجب ضایعات جبران ناپذیر سلول مغزی و عقب ماندگی عقلانی می شود . در هفته های اول تولد بایستی دقیقا مراقب زردی در نوزاد بود .

شروع زردی بیشتر در سفیدی چشم کودک بروز می کند و در تنه گسترش پیدا می کند ، بمجرد مشاهده زردی بدون فوت وقت در هر زمان از شبانه روز مراجعه نماید . این مسئله اورژانس و فوریت دارد . هرچه زردی زودتر تشخیص داده شود درمان سبکتر و راحتتر است . در موارد خفیف شاید نیاز به بستری و قرار گرفتن در زیر نور مخصوص باشد و در موارد شدید تعویض خون حتما باید انجام گیرد . از بکار بردن پیشنهاد اطرافیان در مورد استفاده از شیرخشت و یا نور مهتابی و …و نظایر آن خودداری کنید . بکار بردن این روشها به قیمت سلامت نوزاد تمام می شود.

1 دیدگاه برای “تجربه زندگی با نوزاد تازه متولد

  1. محیا گفته:

    سلام من نوزاد ۳ ماه نیم دارم و فرزند اول از ابتدای به‌دنبال آمدن من و فرزندم در اتاقش میخوابید و همسرم روی تخت دو نفره ما من نمیدونم کارم درسته یا نه آیا باید نوزاد را به اتاق خودمان ببرم و پیش همسرم بخوابم یا همین روال درست است از ۶ ماه تمام فرزندم رو به تنهایی در تختش بخوابونم؟ برای جلوگیری از اضطراب جدایی و بعد خودم کجا بخوابم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 15 =