بازم که صبح شد .. بازم که خوابم میاد

بازم که صبح شد .. بازم که خوابم میاد

حتما براتون پیش اومده که صبح ها خسته و ناراضی از خواب بیداربشید و این جملات رو با خودتون تکرار کنید ؟ و دلتون بخواد بیشتر بخوابید واین کارباعث بشه دیرتر به محل کار برسید یا مجبور بشید کارایی مثل چند دقیقه نرمش  یا خوردن صبحانه رو از لیست امور صبحگاهی حذف کنید تا بتوانید به بقیه امور برسید.                                               

بله حق با شماست! خیلی سخته که هر روز، صبح زود بیدار بشید و تا شب کلی کار انجام بدید اما یادتان باشد که همه ی افراد موفق در سرتاسر تاریخ با پشتکار و تلاش فراوان به موفقیت دست یافته اند و هیچ آدم موفقی وجود ندارد که صبح ها تا دیروقت بخوابد و بدون انرژی لازم روزی را آغاز کند. پژوهش ها نشان داده اند هر یک ساعت زودتر بیدار شدن تا ۲۰ درصد عملکرد شما را در طول روز افزایش خواهد داد و همانطور که می دانید در امثال و ادبیات هم به سحرخیزی اشاره شده است مثل “سحر خیز باش تا کامروا باشی ” و ” روزی را اول صبح تقسیم می کنند” و …. به همین دلیل تصمیم گرفتم در این مقاله نکاتی را عنوان کنم که به شما کمک کند تا صبح ها سرحالتر بیدار شوید و به قدر کافی انگیزه و انرژی برای شروع یک روز پرکار را داشته باشید.   

  1. قبل از خوابیدن از مصرف نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزید.

 کافئین، به عنوان ماده‌ای محلول در آب، به سرعت جذب بدن‌مان می‌شود. به این ترتیب در اندک زمانی وارد جریان خون می‌شود و کارش را از معده تا مغز آغاز می‌کند.  آسان‌ترین راه برای مقابله با مشکل بی‌خوابی اجتناب از مصرف کافئین قبل از خواب است. کاهش تعداد فنجان‌های مصرفی (قهوه، چای، و غیره) در طول روز نیز می‌تواند کمک‌تان کند.

  • حتما بین ساعت ۷ تا ۸ شب شام بخورید.

آیا شما جزو آن دسته از آدم هایی هستید که ساعت ۹ و ۱۰ شب و یا شاید هم دیر تر شام می خورید ؟

این یک شیوه ناپسند است.اگر شما اخبار سلامتی را دنبال می کنید باید بارها شنیده باشید که متخصصان و پژوهشگران می گویند باید قبل از ساعت ۸ شب شام خورد! زیرا سوزش معده ایی که در نتیجه خوردن غذا در ساعات پایانی شب باشد، مانع خواب آرام شما در طول شب می شود  وباعث می شود صبح ها خسته بیدار شوید.

  • یک ساعت زنگدار برای خودتان انتخاب کنید.

انتخاب یک ساعت زنگدار مشخص و خاص در مسیر سازی مغز شما را یاری خواهد داد. چگونه؟ برای ایجاد یک عادت و روش جدید باید مدار عصبی در مغز شکل بگیرد. با انتخاب یک ساعت و یک زنگ مشخص -که شما را عصبی نکند- به مغزتان کمک می کنید تا عادت جدید را بپذیرد.  بعد از مدتی که بدنتان به ساعت و زنگ جدید عادت کرد صبح ها قبل از روشن شدن زنگ ساعت بیدار خواهید شد .

  • یک دفترچه یادداشت برای خودتان در نظر بگیرید.

هر شب قبل از خوابیدن لیست امور صبح را در دفترچه بنویسید و زمان انجام آن را تخمین بزنید. حواستان باشد چیزی از قلم نیوفتد چون اگر کاری را فراموش کنید صبح زمان کافی نخواهید برای انجام کارها نخواهید داشت و این باعث آشفتگی در اول صبح و بهانه ایی برای آغاز یک روز پر استرس می شود که شما را از اهدافتان دور خواهد کرد.

  • وسایل و لوازم صبح را از شب پیش آماده کنید.    

سعی کنید همه چی برای صبح آماده باشد .غذا و تغذیه فرزندان لباس ها و همه چیز این کار باعث می شود شما فرصت کافی برای آماده سازی لوازم داشته باشید و انرژی کمتری را در اول روز به این کار اختصاص دهید و کمتر در طول روز خسته شوید و کارایی بالاتری داشته باشید . گاهی کارمندهایی را می بینم که صبح ها، زمانی که به محل کار می رسند خسته هستند زیرا کارهای زیادی برای انجام دادن داشته اند.

  • برای خودتان جایزه تعیین کنید.      

 در ازای هر چند روزی که در تایم مشخص و با رعایتهمه اصولی که گفته شد بیدار شدید به خودتان یک جایزه بدهید .و از آن لذت ببرید چونشما توانسته ایید . به خود تبریک بگویید و در دفتر یادداشت خود موفقیت جدیدتان راثبت کنید به زودی خواهید دید که زود بیدار شدن به یک عادت تبدیل می شود. و عملکردشما را در همه ابعاد بالا خواهد برد . مطمئنم اگر این اصول را رعایت کنید صبح هاسر حال تر بیدار خواهید شد و با خودتان خواهید گفت یه صبح زیبای دیگر شروع شد. پیشبه سوی موفقیت.

نویسنده : ساجده ودودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − یازده =