دردسر های پدر شدن

دردسر های پدر شدن

از آنجایی که از لحظه تشکیل نطفه در رحم، مادر می تواند ارتباط خود را با موجودی که در آینده فرزندش خواهد شد برقرار کند و در تمام دوران بارداری جنین را در وجود خود حس کند و با او حرف بزند و حتی از حرکات جنین در وجودش لذت ببرد بعد از به دنیا آمدن و در روزهای اول نیز می تواند ارتباط عمیق تری را با نوزاد برقرار کرده تماس پوستی برقرار کند و شیر بدهد نوزاد را در اغوش بگیرد و به او محبت کند . اما در این بین پدرانی که تازه دارای فرزند شده اند کمی سردر گم هستند نمی دانند آیا می توانند اورا دوست داشته باشند یا خیر ؟ گاهی از اینکه نوزاد را در آغوش بگیرند واهمه دارند .. گاهی می ترسند آسیبی به او وارد کنند به همین دلایل از صمیمیت با نوزاد اجتناب می کنند . و این یکی از مهم ترین شکایات همسرانی  است که تازه مادر شده اند به همین خاطر به پدران پیشنهاد می کنیم به هر آنچه که شما را به جنین در رحم همسرتان نزدیک می کند بیشتر علاقه نشان دهید.

پدر شدن احساس فوق العاده و هیجان انگیزی است . اما از طرفی بعد از تولد نوزاد متوجه خواهید شد که دیگر زندگی مثل قبل نیست . تقریبا هیچ چیز سر جای خودش نیست . همسرتان اغلب خسته و به هم ریخته است . کودکی مدام در حال گریه کردن است و شب ها باید ساعات زیادی را بیدار باشید و نوزاد را در آغوش بگیرید تا آرام شود و بخوابد در امور منزل به همسرتان کمک کنید تفریحات دو نفره ی شما برای مدتی تعدیل خواهد شد و بیشتر توجه همسرتان معطوف به نوزاد خواهد بود . بیشتر خانواده ها فکر می کنند که  نگهداری نوزاد همیشه بر عهده مادر است و پدر باید فقط شبها هر از چندگاهی کودک را در آغوش بگیرد ولی باید بدانید نوزاد از روز اول به توجه و ارتباط با پدر نیازمند است و هیچ چیز و هیچ کس جای رابطه با پدر را نخواهد گرفت .

***چگونه باید پیش از بارداری با فرزندمان ارتباط برقرار کنیم؟***

زمانی که همسرتان باردار است و کنار شما می نشیند برای فرزندتان کتاب بخوانید ! بله . بسیاری ازوالدین تاثیرات این کار بی خبر هستند ولی پژوهش ها حاکی از این است که جنین در رحم صدای شما را می شنود و ارتباط برقرار می کند و بعد از تولد هم با شنیدن تن صدای آشنا ارام می شود .

سعی کنید بیشتر در امور خرید مایحتاج اولیه مورد نیاز نوزاد با همسرتان مشارکت کنید اینکار به شما کمک می کند تا بیشتر احساس تعلق کنید و بهتر ارتباط برقرار کنید.

اگر از پدر شدن می ترسید سعی کنید بیشتر با افراد دوستان و آشنایانی که دارای نوزاد هستند معاشرت کنید و اطلاعات خود را تکمیل تر کنید شما نمی توانید تمام مسئولیت نگهداری نوزاد را به عهده مادر بگذارید همواره باید نزدیک او باشید و همسرتان را همراهی کنید. پس از کارهای ساده شروع کنید مثلا نحوه آغوش گرفتن و اینکه چطور باید باد معده نوزاد را خالی کنید. حتی پیشنهاد می کنیم یک سفر با دوستانی که فرزند نوپا دارند را تجربه کنید . اینکار به شما کمک خواهد کرد که شرایط را بهتر از نزدیک لمس کنید تا متوجه شوید اگرچه پدر شدن مسئولیت بزرگی است ولی بسیار شیرین است .

هیچ ضرورتی وجود ندارد که نوزاد حتما باید با مادر صمیمی تر باشد شما می توانید با تمرین های ساده و مواجهه های کوچک در موقعیت های مختلف حس دلبستگی به کودک را در خود ایجاد کنید و همواره به یاد داشته باشید که این نیمی از وجود این موجود کوچک دوست داشتنی را شما تشکیل داده اید . و در چند روز بعد از تولد کودک این صمیمیت بیشتر و بیشتر خواهد شد.

***خیلی نگران نباشید***

درست است که مادر از بدو تولد ارتباط تنگاتنگی با نوزاد برقرار می کند اما هیچ دلیلی ندارد که شما نتوانید، اگر شما به عنوان پدر به میزان کافی به فرزندتان نزدیک شوید و به او محبت کنید شما هم می‌توانید ارتباطی به صمیمیت ارتباط همسرتان با فرزندتان داشته باشید. به یاد داشته باشید که رقابتی در کار نیست شما و همسرتان مانند تیمی هستید که هر لحظه یکدیگر را حمایت خواهید کرد تا لحظات شیرینی را رقم بزنید و کارکرد های مختلف در زندگی فردی و اجتماعی و خانوادگی خود را بهبود ببخشید.

قرار نیست که شما همه چیز را بدانید همین که برای شروع کارهای ساده را انجام دهید عالی است مثلا با اشتباه بستن پوشک کودک فاجعه به بار نخواهد آمد و هر کدام این اشتباهات به خاطرات خنده دار و شیرینی تبدیل خواهد شد . به یاد داشته باشید که نوزاد کوچک شما به آغوش شما و محبت شما نیازمند است و نه تنها ازار نمی بیند بلکه بسیار لذت خواهد برد.

یه پدر خوب و ایده آل پدری است که مهربانی را آموختهاست و از فرزند و همسر خود حمایت می کند شما هم می توانید با رعایت چند نکته سادهپدر ایده آلی باشید.

نویسنده : ساجده ودودی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 9 =